Lær om virkemidler i film
Innhold:
Hva er virkemidler i film?
To viktige begreper: Karakter | Diegetisk
Dramaturgi | Hollywood-modellen
Scenografi
Kinematografi
Lyd
Klipping
Andre (språklige) virkemidler
Tips til kortfilmer
Oppgaver
Filnedlastinger | Lenker
Kjerneelementer | Kompetansemål
Om ressursen:
Denne ressursen er en del av en serie med ressurser til bruk når du skal lese eller analysere tekst og film. Skal du ha fagsamtale eller presentasjon om temaet? Se her for å lære om hvordan du forbereder deg.
For lærer: Skal du gjennomføre fagsamtale? Her finner du tips til gjennomføring, målark og vurderingskriterier .
Hva er virkemidler i film?
Akkurat som når man skriver tekster, bruker man virkemidler når man lager film. Noen av virkemidlene er de samme som i tekst (mer om det senere), og noen er spesielle for film. Filmskapere bruker virkemidler i film for å lage en stemning i en film, for å underholde publikum, for å undervise, for å skape en reaksjon osv. Virkemidlene dekker alt fra oppbygging av filmen, filmingen, lyd, musikk, skuespillere, kostyme, klipping, sminke til rekvisitter osv.
Bilde av GR Stocks på Unsplash
Viktige begreper - Karakter | Diegetisk og ikke-diegetisk
En karakter
er en rollefigur i en film, det er som oftest en person, men må ikke nødvendigvis være det. For eksempel kan et dyr, en robot, eller et utenomjordisk vesen også være en karakter i en film.
Diegetisk og ikke-diegetisk:
Diegetisk: alt som filmens karakterer kan se og høre
Ikke-diegetisk: alt som bare de som ser på kan se og høre
Fem hovedtyper filmvirkemidler:
Dramaturgi
Dramaturgi er den indre eller ytre handlingen i filmen, altså hvordan handlingen er bygget opp. Den mest vanlige måten å bygge opp handlingen, kaller vi gjerne for Hollywood-modellen. Hollywood-modellen deler handlingen i en film opp i sju deler som viser hvordan man bygger opp spenningen i en film (engelske begrep i parentes):
- Anslag (teaser/impact)
Her møter du vanligvis filmens hovedkarakterer og/eller hovedkonflikten i filmen. Her vekkes seernes interesse og gir et hint om hva slags film de skal få se.
- Presentation (introduction/exposition)
Her får seerne vite mer om karakterene, relasjonene mellom dem, miljøet/tidsperioden handlingen foregår i, og et hint om hovedproblemet/konflikten karakterene må løse. Her kan seerne også få et hint om temaet i filmen.
- Utdyping (development)
Her blir seerne enda mer kjent med karakterene, motivasjoner, relasjoner, bakgrunn osv. Her blir også konflikten i filmen klarere.
- Point of no return
Her stiger spenningen, og seerne opplever et av filmens vendepunkt eller høydepunkt. Her skjer det gjerne noe som gjør at det ikke er noen vei tilbake for karakterene, nå MÅ de ta avgjørelser og gjennomføre dem.
- Opptrapping (conflict escalation)
Her stiger spenningen mer og mer, karakterene konfronteres, problemet/konflikten tilspisser seg.
- Klimaks (climax)
Mer spennende enn dette blir det ikke, her er møtes helten og skurken, problemet får en eller annen løsning. Dette er det avgjørende og siste vendepunktet i filmen.
- Avrunding (resolution)
Her avtar spenningen, nå som konflikten/problemet har fått sin løsning, samles trådene og seerne får vite hva slags konsekvenser konfliktløsningen har fått. Ting går går kanskje tilbake til det «normale», eller i hvert fall en ny «normal» situasjon.
Scenografi
Scenografi er alt som er på «scenen» i en film. Skuespillere, rekvisitter, kostymer, hår, sminke, farger, miljø. Scenografi brukes for å vise seerne karakterer, miljøet og tidsperioden handlingen foregår i. Scenografien er med på å sette stemningen i en film.
Kinematografi
Kinematografi er hvordan man filmer handlingen i en film. Kameraføring og kameravinkling avgjør hvordan historien fortelles. Hva er viktig å få frem i bildet? Hvem har makt, hvem har ikke makt? Hvordan får man fram stemninger, komikk, spenning eller drama gjennom kameraføring og filming?
Her kan du se en video som viser forskjellige kamerautsnitt og bevegelser
Bildeutsnitt
- Ultratotal – total – halvnær – nær – ultranær: fra et totalt oversiktsbilde, til det nærmeste nærbilde
Kamerabevegelser
- Panorering: kameraet følger en karakter eller et objekt/landskap, det holdes stille, men beveger seg horisontalt
- Tilting: kameraet holdes stille men vinkles vertikalt
- Zooming: kameraet nærmer seg karakteren/objektet raskt, eller fjerner seg raskt (zoome inn eller ut)
Perspektiv
- Fugleperspektiv = overvinklet, kameraet filmer ovenfra, brukes ofte til å vise at en karakter er liten/har lite makt
- Froskeperspektiv = undervinklet: kameraet filmer nedenfra og brukes ofte for å vise at en karakter er stor/har mye makt
- Normalperspektiv: kameraet filmer karakteren rett forfra, i det seeren oppfatter som riktig høyde
Synsvinkel
-
- Subjektiv: gjennom øynene til karakter(er), kameraet følger en persons synsvinkel, det er akkurat som om kameraet er
- Objektiv: kameraet ser på karakterene og handlingen fra et ståsted på utsiden av karakterene
Lyd
Hvilken effekt har lyd/ikke lyd? Musikk kan skape stemning, filmen kan for eksempel bli skummel eller spennende. Musikk kan passe eller ikke, hvis den ikke passer kan det bli komisk. Hva med (overdrevne) lydeffekter? Morsomt? Skummelt? Trist?
Sammenlign disse to klippene fra starten av Haisommer regissert av Stephen Spielberg. Hva gjør lyden med opplevelsen av filmen?
- Lydbro: Lyd som starter (eller fortsetter) fra en scene til en annen. Altså klippes det mellom to scener, men lyden fortsetter og binder sammen scenene
Eksempel på lydbro - Stillhet
- Reallyd: lyd som passer i filmens miljø og handling, for eksempel kan det være lyd av vind eller regn, trafikkstøy, karakterenes pust, lyd av fottrinn på en gate osv. Ofte legger seerne ikke noe særlig merke til denne lyden, siden den er naturlig.
- Effektlyd: lyd som er forsterket og overdrevet, som for eksempel i action-filmer der høye smell og eksplosjoner. Effektlyd kan også være helt fravær av lyd, stillhet kan være et effektivt virkemiddel.
- Musikk
- Dialog (to eller flere personer snakker sammen)
- Monolog (en person snakker)
Klipping
Klippingen i en film kan øke/senke hastighet, skape spenning, fortelle parallellhistorier, presentere personer osv.
- Harde klipp/sømløse klipp: harde klipp er tydelige i filmen, mens sømløse klipp merker seeren sjelden overgangene i scenen
- Rask klipping vs. lange klipp: Rask klipping øker tempoet i filmen, dvs. øker spenningen. Lange klipp setter hastigheten ned, og fokuserer mer på handlingen
- Kryssklipping: klipping mellom forskjellige handlinger
- Slow motion: hastigheten i filmen blir satt ned, så handlingen går saktere enn normalt. Kan for eksempel brukes til å sette fokus på det som skjer i akkurat dette øyeblikket, eller kryssklippe med andre handlinger for å gi større dramatisk effekt til øyeblikket. NB: parallell til utforming av tekster: å utvide øyeblikket.
Eksempel på kryssklipping og slow motion fra Armageddon, regissert av Michael Bay
I tillegg: andre (språklige) virkemidler:
Glem ikke de språklige virkemidlene du kanskje kjenner fra før (Hvis du trenger en oppfrisking, kan du klikke her). Disse virkemidlene er viktige, også i filmanalyse.
- frampek
- metafor
- sammenligning
- symbol
- gjentakelse
- kontrast
- allusjon
- besjeling/personifisering
- klisje
- humor
Se for eksempel på de religiøse symbolene i Romeo & Juliet, regissesrt av Baz Luhrman, eller fjæren i Hawaii. Oslo, regissert av Erik Poppe. Det er også en fjær som symbol i Forest Gump, regissert av Robert Zemeckis. Hva betyr disse symbolene?
Bilde av Jake Hills på Unsplash
Tips til kortfilmer
Tips til korte filmer som kan være nyttige å se i forbindelse med jobbing med film:
Birds on a Wire, regissert av Ralph Eggleston
Skylappjenta, regissert av Iram Haq
Att döda et barn, regissert av Bjørne Larson og Alexander Skarsgård
Teksten finnes her: Att döda et barn av Stig Lagerman
Oppgaver
Gjenkjenn filmvirkemidlene
Oppgave 1
Se denne kortfilmen fra Pixar: Birds on a Wire, regissert av Ralph Eggleston. Noter ned virkemidler fra alle de seks områdene du har lært om. Hva er det som gjør at filmen er morsom?
Spørsmål som kan hjelpe deg å notere:
- Dramaturgi: hvordan er handlingen bygget opp?
- Scenografi: hva slags miljø er handlingen lagt til? Hvilke farger ser du? Det er ikke mange «rekvisitter» i denne filmen, hvilke er de?
- Kinematografi: hvordan beveger kameraet seg? Legger du merke til noen perspektiver? Bildeutsnitt?
- Lyd: Hva slags lyder legger du merke til? «Dialogen»? Musikk?
- Klipping: Hvordan er filmen klippet? Raske, korte klipp, eller lange klipp?
- Andre virkemidler: Finner du noen kontraster?Sammenligninger? Gjentakelser? Humor (Hvorfor er det morsomt)? Kan handlingen være en metafor for noe i den «vanlige» verden?
- Hvilke av virkemidlene/elementene er diegetiske eller ikke-diegetiske?
Du må garantert se filmen flere ganger, et tips kan være å konsentrere deg om et av virkemidlene av gangen mens du ser. Du får mye informasjon på en gang! For å klare å få med deg virkemidlene, må du øve deg.
Finn virkemidler i film/serie
Oppgave 2
Se en film/ episode av en serie, og noter ned eksempler på filmvirkemidler. Er filmen/episoden bygget opp etter Hollydwood-modellen? Tips: de fleste filmer er det, men legg merke til hvordan.
Filnedlastninger
Tips til målark og gjennomføring av fagsamtale:
Forberedelse og gjennomføring av fagsamtale
Vurderingskriterier:
Vurderingskriterier fagsamtale om tekst/film
Fagbegreper om film og tekst:
Kompetansenivåer:
Lenker
Her finner du:
Lese og analysere tekst og film-serien
Ressurs:
En Sway om filmvirkemidler med eksempler Du kan duplisere den om du logger inn med en Microsoft-konto
Lære om hvordan du lager en Sway?
Microsoft Sway – det grunnleggende
Microsoft Sway – pedagogisk bruk
Eksterne lenker:
Skrivesenterets undervisningsopplegg rundt Skylappjenta (både teksten og filmen)
LK20
Kjerneelementer norsk
Tekst i kontekst
Elevene skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Norskfaget bygger på et utvidet tekstbegrep. Dette innebærer at elevene skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer. De skal utforske og reflektere over skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk, og i oversatte tekster fra samiske og andre språk. Tekstene skal knyttes både til kulturhistorisk kontekst og til elevenes egen samtid.
Kritisk tilnærming til tekst
Elevene skal kunne reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet tekster har. De skal kunne bruke og variere språklige og retoriske virkemidler hensiktsmessig i egne muntlige og skriftlige tekster. De skal vise digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre.
Muntlig kommunikasjon
Elevene skal få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser.
Språket som system og mulighet
Elevene skal utvikle kunnskaper om og et begrepsapparat for å beskrive grammatiske og estetiske sider ved språket. De skal beherske etablerte språk- og sjangernormer, og kunne leke, utforske og eksperimentere med språket på kreative måter.
Kompetansemål grunnskole etter 10.trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
- sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Ressurser for elever og lærere
Ressursene er knyttet til kjerneelementer og kompetansemål i fagfornyelsen (LK20) i norsk. Ressursene er laget primært for elever på ungdomstrinnet, men går du på videregående kan du også finne nyttig stoff her! Du kan fritt laste ned ressursene og bruke dem i læring eller undervisning. Jeg blir glad hvis du krediterer meg om du bruker undervisningsoppleggene mine. Alle elevtekster er brukt med tillatelse.
Grammatikk og språkutvikling
Dialekter
Språkhistorie og språkutvikling
Bokmål og nynorsk grammatikk
Ordklasser og setningsanalyse
Muntlige og skriftlige ferdigheter
Skrive skjønnlitterært og saklig
5-avsnittsartikkel og bindeord
Språklige virkemidler og retorikk
Fagsamtale og muntlig fremføring
Lese og analysere tekst og film
Sjangre
Sammensatte tekster
Virkemidler
Litteraturhistorie
Søk, kildekritikk og kildeføring
Søk
Kildevurdering
Kildebruk
Kildeføring
SKRIV TIL MEG
...hvis du har et spørsmål eller en kommentar. Ta kontakt, jeg vil gjerne høre fra deg!
0 kommentarer